Σωματικές Προσεγγίσεις στην Performance

Κωδικός μαθήματος
06ΕΠΚΕ04-ΠΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Σειρά εμφάνισης
3
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Παραστατικές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα εισάγει και μελετά σύγχρονες πρακτικές του χορού και της κίνησης, και θεωρίες της επιτέλεσης με επίκεντρο το σωματικό βίωμα του performer. Εστιάζει κυρίως στις σωματικές προσεγγίσεις (somatic approaches) στην κίνηση και τη δημιουργική διαδικασία της χορογραφικής πράξης, και μελετά παραδείγματα από το μοντέρνο, μεταμοντέρνο και σύγχρονο χορό. Ιχνηλατώντας συνδέσεις μεταξύ πρακτικών και θεωρητικών προσεγγίσεων, εξετάζει εφαρμογές της σωματικής εκπαίδευσης στο χορό και την performance, και αναλύει τον τρόπο με τον οποίο αυτές διαμορφώνουν το παραστατικό φαινόμενο αλλά και τις δεξιότητες του performer. Αναφέρεται επίσης σε πρακτικές όπως το σωματικό θέατρο, το χοροθέατρο και σε μεθόδους όπως η Βιομηχανική του Μέγιερχολντ και το Φτωχό Θέατρο του Γκροτόφσκι. Οι φοιτητές μελετούν την εφαρμογή σύγχρονων σωματικών προσεγγίσεων στη: α. δημιουργική διαδικασία της χορογραφικής πράξης, και, β. σε καλλιτεχνικά έργα διαμορφωμένα για συγκεκριμένο κοινωνικό πλαίσιο. Το μάθημα επίσης τοποθετεί τις σωματικές προσεγγίσεις σε θεωρητικό πλαίσιο και εισάγει τους φοιτητές σε θεωρίες όπως τη φαινομενολογία του Maurice Merleau-Ponty, της Horton Fraleigh και της Sandra Reeve με στόχο: α. την καλλιέργεια δεξιοτήτων επιτέλεσης και χορογραφικής σύνθεσης, και β. την κατανόηση, διάκριση και διεύρυνση των πλαισίων εφαρμογής των σωματικών μεθόδων κίνησης και της συμβολής τους σε έννοιες όπως το «καλώς έχειν» (well-being), μέσα από ένα σύγχρονο ακαδημαϊκό διάλογο

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής - η φοιτήτρια θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να επιδεικνύει μια ενσώματη κατανόηση σωματικών προσεγγίσεων στην πρακτική του χορού και την επιτέλεση
  • Να αναγνωρίζει και να πειραματίζεται με την εφαρμογή διαφορετικών σωματικών μεθόδων κατά τη δημιουργική διαδικασία
  • Να τοποθετεί και να αναλύει το φαινόμενο της επιτέλεσης μέσα από σχετικό θεωρητικό/οντολογικό/εννοιολογικό πλαίσιο
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (3 ώρες)

  1. Εισαγωγή στο μάθημα και βιωματικό εργαστήρι
  2. Έννοιες της σωματικότητας στο χορό και την επιτέλεση Ι
  3. Έννοιες της σωματικότητας στο χορό και την επιτέλεση ΙΙ
  4. Ο Μεταμοντερνισμός στην Πρακτική του Χορού
  5. Η Σωματικότητα και Δημιουργικές Διαδικασίες στο Χοροθέατρο και το Σωματικό Θέατρο
  6. Εκπαίδευση του Ηθοποιού και Σώμα: Μια οπτική στη βιομηχανική του Μέγιερχολντ
  7. Εκπαίδευση του Ηθοποιού και Σώμα: Εξερευνώντας το Φτωχό Θέατρο του Γκροτόφσκι
  8. Έννοιες της Ενσωμάτισης, Αναδυόμενη φόρμα και χορογραφική σύνθεση
  9. Τεχνικές κινητικού αυτοσχεδιασμού και φαινομενολογία
  10. Σωματικές πρακτικές στη Σύγχρονη Χορογραφική Πράξη Ι
  11. Σωματικές πρακτικές στη Σύγχρονη Χορογραφική Πράξη ΙΙ
  12. Ο αυτοσχεδιασμός στην τοποειδική performance
  13. Πειραματισμός, σχεδιασμός και καθοδήγηση για έργα και εργασίες προς εξέταση
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 100% Παρουσίαση / Καλλιτεχνική Ερμηνεία

Σημείωση: Τα προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης αναφέρονται αναλυτικά κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, και είναι διαθέσιμοι στο eClass του μαθήματος.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήσση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA142/

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Ρηγοπούλου, Πέπη (2003) Το Σώμα. Ικεσία και Απειλή, Εκδόσεις Πλέθρον.

  • Γκαρωντύ, Ροζέ, (2008) Ο Χορός στη ζωή, 2η Έκδοση, Εκδόσεις Ηριδανός. 

  • Μπαρμπούση, Βάσω (2004) Ο Χορός στον 20ο Αιώνα, 5η Έκδοση, Εκδόσεις Καστανιώτη.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Abram, D. (1996) The Spell of the Sensuous. New York: Vintage.

  • Abram, D. (2010) Becoming Animal: An Earthly Cosmology. New York: Vintage.

  • Alter, J. S. (2004) Yoga in Modern India: The Body Between Science and Philosophy. Princeton NJ: Princeton University Press.

  • Bainbridge-Cohen, B. (2008) Sensing, Feeling and Action: The Experiential Anatomy of Body-Mind Centering. Contact Editions.

  • Bateson, G. (2014) Body and Mind in Motion: Dance and Neuroscience in Conversation. Bristol: Intellect.

  • Benjamin, A. (2002) Making an entrance: theory and practice for disabled and non-disabled dancers.London: Routledge.

  • Cooper Albright, A & Gere, G eds. (2003) Taken By Surprise: A Dance Improvisation Reader. Wesleyan University Press.

  • De Spain, K. (2014) Landscape of the Now: A Topography of Movement Improvisation. New York: OUP USA

  • Fraleigh S.H. (2004) Dancing Identity: Metaphysics in Motion. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

  • Feldenkrais, M (1993) Body Awareness as Healing Therapy: The Case of Nora Berkeley: North AtlanticBooks.

  • Gallagher, S. & Zahavi D. (2008) The Phenomenological Mind. London:Routledge.

  • Hartley, L. (1995) Wisdom of the Body Moving: An introduction to Body-Mind Centering.Berkeley:North Atlantic Books.

  • Hartley, L . (2004) Somatic Psychology: Body, Mind and Meaning. London:Whurr.

  • Hay, D. (2000) My Body, The Buddhist. Hanover NH USA: Wesleyan University Press.

  • Huwyler, J.S. (1999) The dancer's body: a medical perspective on dance and dance training. Alton: Dance Books.

  • Johnson, M. (2008) The Meaning of the Body: Aesthetics of Human Understanding. 

  • Chicago:University of Chicago Press

  • Kuppers, P. (2007) The Scar of Visibility: Medical Performances and Contemporary Art . Minneapolis: University of Minnesota Press.

  • Lepecki, A. (Ed.) (2004) Of the Presence of the Body: Essays on dance and Performance Theory.Wesleyan University Press.

  • Leder, D. (1990) The Absent Body. Chicago: University of Chicago Press.

  • Merleau-Ponty, M. (2002) Phenomenology of Perception. London: Routledge.

  • Olsen, A & McHose, C. (2004) Bodystories: A Guide to Experiential Anatomy. Lebanon, USA:New England University Press.

  • Olsen, A. (2014) The Place of Dance: A Somatic Guide to Dancing and Dance Making.Wesleyan University Press.

  • Reeve, S. (2011) Nine Ways of Seeing a Body.Triarchy Press.

  • Pallant, C. (2006) Contact Improvisation: An Introduction to a Vitalizing Dance Form. Jefferson USA:McFarland & Company

  • Pallaro, P. (2007) Authentic Movement: Moving the Body, Moving the Self, Being Moved. London: Jessica Kingsley.

  • Reeve, S (2013) Body and Performance. Axminster:Triarchy Press.

  • Sheets-Johnstone, M. (1999) The Primacy of Movement (Advances in Consciousness Research). John Benjamins Publishing Co.

  • Sheets-Johnstone, M. (2009) The Corporeal Turn: An Interdisciplinary Reader. Exeter: Imprint Academic.

  • Todd, M. (1980) The Thinking Body.Princeton NJ: Princeton Book Company.

  • Tufnell, M & Crickmay, C (1993) Body, Space, Image: Notes toward Improvisation and Performance. Alton: Dance Books.

  • Tufnell, M. & Crickmay, C. (2004) A Widening Field: Journeys in Body and Imagination, Alton:Dance Books.

  • Williamson, A. (2014) Dance, Somatics and Spirituality. Bristol: Intellect.